Six Pack 200 päivässä, ensimmäiset 50 päivää takana

marraskuuta 29, 2017


Nyt on aika päivittää tilanne 200 päivän haasteesta. Lokakuun alkupuoliskolla päätin haastaa itseni kokeilemaan, onnistuuko saada 200 päivässä jonkinlainen six pack. Nyt haasteen alkamisesta on kulunut tasan 50 päivää. Miten tähän asti on mennyt?

Kuinka paljon olet reenannut?

Kuntosalille olen päässyt reenaamaan viikoittain 2-6 kertaa. Määrä on vaihdellut paljonkin, johtuen muista kiireistä ja menoista. Keskivertoisesti voisi kuitenkin sanoa, että 4 kertaa viikossa on varmasti sellainen realistinen määrä, jolloin olen salilla ollut. Juoksulenkkejä on myös tullut tehtyä 3-4 kertaa viikossa, lisäksi kävelyä koiran kanssa. Näiden lisäksi olen tehnyt kotona pientä jumppaa kahvakuulilla sekä koitan punnertaa vatsalihaksia. Kertaalleen olen saanut itseni juoksemaan Hervannan laskettelurinteen rappusia ja tehnyt muutaman 20-40km pyörälenkin. Lepopäiviäkin olen väliin mahduttanut.

Onko reenaaminen ollut tehokasta?

On ja ei. Ajoittain intensiteetti on ollut kova ja reenaaminen ollut hyvää ja tehokasta. Joukkoon mahtuu myös niitä takkuisia päiviä, ettei mikään luista eikä jaksaisi kuin istua sohvalla ja kaivaa nenää.

Kuinka pitkiä reenejä olet tehnyt?

Salilla olen reenannut 1-2 tuntia kerrallaan. Pyrkinyt siihen, että jokainen reeni kestäisi ainakin 1 ½ tuntia, joka lähes aina on toteutunutkin. Juoksulenkit olen pitänyt n. 30 minuutissa, joinain päivinä olen juossut tunnin lenkin. Kotona tulee vaihdellen reenattua, 20 minuutista tuntiin on varmasti sellainen oikea aikahaarukka.

Ruokavalio?

Olen pyrkinyt panostamaan kasviksiin ja vihanneksiin, myös hedelmiä on mennyt ihan mukavasti. Olen ollut tarkka kaloreista ja pyrkinyt syömään proteiinipitoista ja vähärasvaista ruokaa. Säännöllistä aikataulua syömisissäni en ole pitänyt, syönyt silloin kun on nälkä. On ollut jaksoja, että en ole syönyt yhtäkään herkkua mutta sitten repsahduksiakin on tullut. Repsahtaessa menee kaikki karkista sipsiin ja tortillasta kaljaan, viikonloput on pahoja. Lisäravinteisiin en ole koskenut.

Oletko huomannut muutosta?

Kyllä. Ensimmäiset pari päivää salilla olivat kuitenkin hmmm, ei niin kauhean kivoja. Itselläni aika pitkä salitausta takana ja pitkästä aikaa kun menee salille, eikä saa tehtyä läheskään samoilla painoilla kuin aikaisemmin, se syö miestä. Nyt kuitenkin jo jaksaa paremmin ja olo on kevyempi. Juokseminenkin tuntuu taas kevyemmältä lukuunottamatta niitä päiviä, kun tossut tuntuvat painavan 10kg normaalia enemmän. Oma mieliala vaikuttaa valoisammalta, kun huomaa läskin palavan.

Oletko tyytyväinen reenaamiseesi tähän mennessä?

Aina voisi mennä paremmin, koskaan sitä ei kai voi olla tyytyväinen. Lähes joka päivä olen kuitenkin jotain tehnyt, mutta vielä kone ei ole käynnistynyt ihan kauheaan lentoon. Välillä intensiteetti on ollut korkealla ja lentokin on silloin sen mukaista mutta sitten on niitäkin päiviä joukossa, että en ole saanut mitään aikaiseksi. Siihen olen kuitenkin tyytyväinen, että painoa on kuitenkin tippunut 3,3 kg ja liikunnan määrä on lisääntynyt. Tulosta olisi varmasti tullut enemmänkin ilman näitä repsahduksia, mutta mitäs niistä, thats life. Aikaa vielä on.

Suunnitelma seuraaville 50:lle päivälle?

Reenien määrä ja intensiteetti pykälä yksi tai kaksi isommalle. Odottelen, että maa jäätyisi, loppuisi vesikeli ja pääsisi kunnolla pyöräilemään. Tarkoituksena on myös lähteä pyörällä Helvetinjärven Kansallispuistoon telttailemaan, kilometrejä siitä reissusta tulee 200-300km. Voi olla kuitenkin, että Joulu tulee pahasti sekoittamaan aikatauluja ja joudun siirtämään sen alkuvuodelle 2018. Isoin kompastukivi tähän mennessä on ehdottomasti herkut...siihen pitäisi pystyä panostamaan enemmän mutta minkä herkkuperse itselleen voi.


Seuraavan kerran tähän asiaan palataan sitten 50 päivän päästä...

You Might Also Like

0 kommenttia

Facebook

Suosituimmat

Instagram