Elämässä eksynyt

lokakuuta 31, 2017


Me kaikki, sinä ja minä, olemme täällä vain yhden ainoan kerran. Joillekin se matka on kivinen, joillekin pehmeä, jotkut elävät mutkikkaan, jotkut suoran elämän, osalle elämä näyttäytyy kylmänä, pimeänä ja pelottavana, joillekin kauniina ja valoisana. Näyttäytyy se elämä minkälaisena matkana tahansa, se on kuitenkin se matka joka meidän jokaisen itse on kuljettava ainakin siihen asti, kunnes päättää muuttaa suuntaa.

Matkani on ollut tähän asti hyvin risainen, olen kokenut ja kulkenut kaikki nämä polut, pääsemättä koskaan perille- itseni luokse. Olen elänyt toisten elämää omassa kehossani, mutta en ole elänyt omaa elämääni. Olen yrittänyt aina olla jotain muuta, mitä itse oikeasti olen tai haluaisin olla. Elämäni on ollut yhtä suurta teatteria, vuodesta toiseen tarina on pysynyt samana, mutta joka vuosi olen uudessa roolissa. Tämän roolin takaa olen yrittänyt kurkistella ja miellyttää ympärillä olevia ihmisiä ja maailmaa, mutta olen unohtanut kaikkein tärkeimmän, itseni.


Olen sisimmässäni halunnut olla erilainen, kulkea omia polkujani, tehdä sitä mitä haluan, elää omannäköistä elämääni välittämättä siitä, minkälaista elämää meidän oletetaan elää. Tästä halusta huolimatta, olen kuitenkin elänyt sellaista elämää, mitä meiltä kaikilta odotetaan, vaikka sellaista elämään en olisi halunnut elää. Olen tehnyt monia asioita omalla tavallani, lopulta kuitenkin pyrkinyt sulautumaan muiden joukkoon, elää ja tehden samoja asioita, olla kuin muut, liikaa erottumatta joukosta. Tämä ristiriita on vienyt minua kauemmas itsestäni, omasta minuudestani.

Koko ikäni olen pyrkinyt toimillani kuuluvani tähän yhteiskuntaan, olemaan jokin tai joku. Miksi ja kuka? Olen yrittänyt olla sairaanhoitaja, urheilija, taitelija, tunnollinen opiskelija ja työntekijä, kaveri, hyvä isä ja rakastava mies. Olen suorittanut, ylisuorittanut ja elänyt toisten haaveita, en omiani. Olen pyrkinyt sopeutumaan ja asettumaan muottiin, johon minä en vain kuulu. Olemaan sellainen ihminen, mikä minä en ole ja elämään sellaista elämää, mihin minua ei ole tarkoitettu. Olen ollut kuin avaruudessa kiitävä avaruusromu, joka päämäärättömästi kiitää tyhjyydessä eteenpäin, kunnes vääjäämättömästi tulee tiensä päähän. 

Olen elänyt köyhyydessä ja rikkaudessa, keskellä onnen ja riitojen. Olen kulkenut syvimmässä pimeydessä ja kirkkaimmassa valossa. Minut on rikottu ja minä olen rikkonut. Minut on koristeltu valheilla ja minä olen koristellut valheilla. Olen elänyt toisen ihmisen elämää omilla kasvoillani. Olen kuitenkin kaikki päätökseni itse tehnyt, niitä päätöksiä ei voi enää muuttaa, mutta tulevaisuuden suunnan voi. Tuleva polkuni voi olla kivinen tai pehmeä, surullinen tai iloinen, täynnä pimeyttä tai valoa, itkua tai naurua, sitä en vielä tiedä. Sen kuitenkin tiedän, että sillä on iso ero aikaisempaan, tuleva polkuni on lähtöisin vain ja ainoastaan minun päätöksistäni, minun halustani elää sellaista elämää mitä minä haluan elää, ei muiden.


You Might Also Like

0 kommenttia

Facebook

Suosituimmat

Instagram